I forbindelse med min uddannelse har jeg været i to tre-måneders praktikophold hos Y-design - en virksomhed der sælger firmagaver, firmatøj og reklameartikler. Opholdene fandt sted i foråret år 2020 og efteråret år 2021.
I begge mine praktikophold har jeg ageret både webdesigner og udvikler, da jeg hovedsageligt har haft til opgave at designe landings- og undersider i Adobe XD og derefter udvikle samt publicere dem på deres tre WordPress-hjemmesider. Derudover påtog jeg mig også en række webrelaterede ad-hoc opgaver, der hører til driften af webshops og e-handelsfeltet.
Min tid hos Y-design gav mig mulighed for at udbygge min erfaring med både design af prototyper i Adobe XD og udvikling i WordPress, samtidig med at det udfordrede mine teoretiske tilgang til design, da mine designforslag skulle præsenteres og forsvares for medarbejderne i Y-design.
Til venstre på det ovenstående billede er en landingsside til en konkurrence, som jeg designede og udviklede for Y-design. Konkurrencen blev opslået på diverse SoMe-platforme med et link, som førte ind til landingssiden, hvor de interesserede kan skrive sig op på Y-design's emailliste.
Målet for designet af landingssiden var at beskrive konkurrencen, have hele opskrivningsformularen samt et stort billede af konkurrencens pris - alt samlet i brugerens viewport når de kommer fra linket i SoMe-opslagene. Når brugeren har tilmeldt sig via formularen, bliver de ført over til en underside, der blot bekræfter tilmeldingen, samtidigt med at den promoverer et sæt af andre påskegaver.
Jeg skitserede designforslaget på papir, hvorefter det blev drøftet med den marketingsansvarlige hos Y-design. Derefter lavede jeg en high-fidelity prototype af designforslaget i Adobe XD, fik det accepteret, hvorefter det blev udviklet i WordPress.
Landingssiden i den ovenstående video er lavet til et sponsor-event, hvor den skulle vises frem til besøgende, som kunne gøre brug af en eksklusiv rabatkode til udvalgte produkter. Landingssiden blev designet på baggrund af et møde med den salgsansvarlige, der skulle deltage i sponsor-eventet.
Siden indeholder en hero-sektion med generel information om Y-designs sponsorrolle og den eksklusive rabatkode, efterfulgt af små sektioner, der fremviser de udvalgte produkter, som rabatkoden kan bruges på - samt en kontaktsektion helt nederst på siden.
Landingssiden blev designet efter at være minimalistisk og overskuelig, hvor rabatkoden og de enkelte produkter skulle have mest fokus. For at opnå dette, valgte jeg at anvende C.R.A.P-reglerne, Miller's Law m.m. Siden blev skitseret på papir, færdigtdesignet i Adobe XD og derefter udviklet i WordPress.