Designforslag til mobilapp for Tønder Festival

Tønder festival - hero

Introduktion

Tønder Festival er en musikfestival i Tønder, der afholdes hvert år i august. Festivalen benytter sig af hundredevis af medarbejdere og frivilliges arbejdskraft. Tønder Festival har et pladskontor, som agerer knudepunkt for hele organisationen under selve festivalens forløb. Pladskontoret står blandt andet for at modtage fejlmeldinger fra diverse scener, boder, poster og andet rundt om på festivalpladsen, og sørger for at uddelegere passende assistance til disse fejlmeldinger.

Tønder Festival ønskede sig i denne anledning en mobilapplikation, som alle medarbejdere kan logge ind på og udfylde en fejlmeldingsformular, og følge udviklingen af deres fejlmelding. Samtidigt ønskede de at applikationen kunne give pladskontoret en overskuelig samling af fejlmeldinger, der er mere håndterbar end en stak noter fra opkald og lignende.

Projektet er lavet i forbindelse med min professionsbachelor i Webudvikling på IBA - med to medstuderende.

Designudfordringer

  • Hvordan kan man opdele pladskontorarbejdere og de andre festivalsarbejdere på en nemt forståelig måde?


  • Hvilke detaljer skal en fejlmelding kunne indeholde, og hvordan opsættes disse bedst for festivalmedarbejderes forståelse?


  • Hvordan kan fejlmeldinger samles nemt og overskueligt for pladskontorets medarbejdere?


  • Hvordan kan designet imødekomme de ældre og knap så IT-kyndige medarbejdere, som også skal have mulighed for at oprette fejlmeldinger?
  • Opdeling af brugere via logins

    På mobilapplikationens loginside bliver medarbejderne opdelt efter deres stillingstype, der enten kan være “Pladskontor” eller “Ikke Pladskontor”. Det skyldes at pladskontorets medarbejdere har adgang til et sæt unikke funktioner, som resten ikke må tilgå.

    De mange stillingstyper udover pladskontoret blev indkapslet i “Ikke pladskontoret” for at simplificere loginsiden, så medarbejderne ikke skal lede efter deres specifikke stillingstype i en lang menu.

    Hver festivalarbejder bliver udstyret med et unikt brugernavn og kode ved ansættelse. Indholdet som brugeren bliver mødt af efter login-siden er afhængig af den stillingstype, som passer til medarbejderens loginoplysninger.

    Tønder Festivals login-side

    Funktioner til regulære festivalsarbejdere

    Tønder festival - oprettelse af fejlmeldinger

    Oprettelse af fejlmeldinger

    Gennem et semistruktureret interview med en pladskontormedarbejder samt et spørgeskema udsendt til regulære medarbejdere fik vi blandt andet et overblik over de detaljer, som en fejlmelding bør indeholde.

    Hvert felt i fejlmeldingsformularen er udstyret med et ikon af et spørgsmålstegn, der giver en uddybende forklaring af feltets forventede indhold. Dette har til formål at hjælpe de knap så IT-kyndige medarbejdere, vi ved befinder sig i målgruppen.


    Overblik over fejlmeldinger

    Udover muligheden for at oprette fejlmeldinger, så kan medarbejdere rundt omkring på festivalpladsen også få et hurtigt overblik samt en status på alle deres fejlmeldinger under fanen “Fejlmeldinger”. Her er formålet at de nemt kan gå ind og tjekke fejlmeldingens status, frem for at skulle bruge tid på at kommunikere med pladskontoret igen over telefon eller ved at opsøge dem fysisk.

    Funktioner til pladskontorarbejdere

    Tønder festival - håndtering af fejlmeldinger

    Håndtering af fejlmeldinger

    Ligesom de resterende festivalarbejdere har pladskontoret også mulighed for at oprette fejlmeldinger. Deres vigtigste funktion i mobilapplikationen er dog at kunne se alle fejlmeldinger og tildele hjælp.

    Dette gøres med en tabel, der viser alle fejlmeldinger, med kun den vigtigste information fremvist, hvor brugeren kan klikke ind på hver fejlmelding. Herfra kan pladskontorarbejderen sende hjælp i form af en elektriker, vagt, blikkenslager eller andet, som fejlmeldingen har brug for. Derudover kan fejlmeldingens status også opdateres, så afsenderen af fejlmeldingen kan følge fremskridt i behandlingen af sagen.