Opgaver som webdesigner & udvikler i praktik hos Y-design

Y-design case - hero

Introduktion

I forbindelse med min uddannelse har jeg været i to tre-måneders praktikophold hos Y-design - en virksomhed der sælger firmagaver, firmatøj og reklameartikler. Opholdene fandt sted i foråret år 2020 og efteråret år 2021.

I begge mine praktikophold har jeg ageret både webdesigner og udvikler, da jeg hovedsageligt har haft til opgave at designe landings- og undersider i Adobe XD og derefter udvikle samt publicere dem på deres tre WordPress-hjemmesider. Derudover påtog jeg mig også en række webrelaterede ad-hoc opgaver, der hører til driften af webshops og e-handelsfeltet.

Min tid hos Y-design gav mig mulighed for at udbygge min erfaring med både design af prototyper i Adobe XD og udvikling i WordPress, samtidig med at det udfordrede mine teoretiske tilgang til design, da mine designforslag skulle præsenteres og forsvares for medarbejderne i Y-design.

Primære arbejdsopgaver

  • Design af landings- og undersider i Adobe XD


  • Udvikling af landings- og undersider i WordPress


  • Fejlfinding på deres tre webshops


  • Design af grafisk materiale til webshops og fysisk lagersalg vha. Adobe's Photoshop og Illustrator


  • Design og konstruktion af nyhedsbreve med Mailchimp


  • Tekstforfatning til diverse brødtekster på deres webshops samt nyhedsbreve


  • Oprettelse af produkter til deres tre webshops via WooCommerce


  • Design og udvikling af landingssider i Adobe XD & WordPress

    Y-design - design og udvikling af landingssider

    Landingsside til påskekonkurrence der skal indsamle nyhedsbrevmedlemmer

    Til venstre på det ovenstående billede er en landingsside til en konkurrence, som jeg designede og udviklede for Y-design. Konkurrencen blev opslået på diverse SoMe-platforme med et link, som førte ind til landingssiden, hvor de interesserede kan skrive sig op på Y-design's emailliste.

    Målet for designet af landingssiden var at beskrive konkurrencen, have hele opskrivningsformularen samt et stort billede af konkurrencens pris - alt samlet i brugerens viewport når de kommer fra linket i SoMe-opslagene. Når brugeren har tilmeldt sig via formularen, bliver de ført over til en underside, der blot bekræfter tilmeldingen, samtidigt med at den promoverer et sæt af andre påskegaver.

    Jeg skitserede designforslaget på papir, hvorefter det blev drøftet med den marketingsansvarlige hos Y-design. Derefter lavede jeg en high-fidelity prototype af designforslaget i Adobe XD, fik det accepteret, hvorefter det blev udviklet i WordPress.

    Landingsside med eksklusive tilbud til sponsor-event

    Landingssiden i den ovenstående video er lavet til et sponsor-event, hvor den skulle vises frem til besøgende, som kunne gøre brug af en eksklusiv rabatkode til udvalgte produkter. Landingssiden blev designet på baggrund af et møde med den salgsansvarlige, der skulle deltage i sponsor-eventet.

    Siden indeholder en hero-sektion med generel information om Y-designs sponsorrolle og den eksklusive rabatkode, efterfulgt af små sektioner, der fremviser de udvalgte produkter, som rabatkoden kan bruges på - samt en kontaktsektion helt nederst på siden.

    Landingssiden blev designet efter at være minimalistisk og overskuelig, hvor rabatkoden og de enkelte produkter skulle have mest fokus. For at opnå dette, valgte jeg at anvende C.R.A.P-reglerne, Miller's Law m.m. Siden blev skitseret på papir, færdigtdesignet i Adobe XD og derefter udviklet i WordPress.